W marcu 2023 wybraliśmy się ponownie do Szwecji. Tym razem zdecydowaliśmy w się na wizytę 3 miast położonych na południe od lotniska w Skavsta. Po wylądowaniu na lotnisku Skavsta udaliśmy się, komunikacją miejską, do miasta Nyköping. Jest to dla wielu osób miasto przesiadkowe miedzy lotniskiem a innymi miastami. Jest to nie duże miasto z średniowiecznym zamkiem, ładną starówką i portem.

Niestety tym razem pogoda nas nie rozpieszczała. Było zimno i padał deszcz, momentami nawet ulewny, co skutecznie przeszkadzało w zwiedzaniu. Miasteczko ma do zaoferowania znacznie więcej niż tylko zamek i rynek, m.in. Miejskie Centrum Kultury w Starym Browarze, czy port. Na pewno warto tu przyjechać w sezonie letnim. Po ponad godzinnym zwiedzaniu miasteczka udaliśmy się w dalszą drogę. Koleją Statens Järnvägan z miejscowego dworca kolejowego wyruszyliśmy w stronę Norrköping, a następnie Linköping.

Norrköping, jak wiele inny miast nordyckich, śmiało można nazwać miastem zbudowanym na wodzie. Kultury nordyckie są blisko związane z żywiołem wody i jego wykorzystaniem w codziennym życiu. Handel morski, połowy, wyprawy wojenne – był i jest duży elementem życia ludzi północy.

Po perypetiach związanych ze opóźniającym się pociągiem, a podobno kolej nigdy w Szwecji się nie spóźnia, w końcu dotarliśmy do Linköping. Nasze pierwsze kroki skierowaliśmy w stronę muzeum lotnictwa. Jest to miejsce, które trzeba odwiedzić poznając historie lotnictwa Szwedzkiego nie tylko z punktu widzenia cywilnego wykorzystania, ale w szczególności lotnictwo wojskowe. Możemy tam poznać m.in. tragiczną historie zestrzelenia samolotu nasłuchu radiowego nad Bałtykiem przez wojskowe samolotu tzw. „bloku wschodniego”

Do Norrköping wróciliśmy już po zmroku. Mimo mroźnej pogody, udaliśmy się na wieczorną eksploatację miasta, które odkryło przed nami swoją świetlistą naturę/ swoje świetliste oblicze. Takie wieczorne wyprawy powoli stały się naszą metodą na spędzanie czasu przy nastrojowym świetle księżyca przechadzając się po uliczkach miasta. Ciepłe światło latarni ukazuje inny obraz miast i wciąga nas w ich badanie.

Miasta z przyrostkiem w nazwie „köping” pochodzącym od czasownika köpa czyli 'kupować’ to miasta historyczne związane z handlem i prawem do przechowywania towarów. Miasta te dość szybko się rozwijały co widać po architekturze np. w Norrköping. Tutaj handel równolegle kroczył z rozwojem np. technologii elektrowni wodnych, kaskadowego koryta rzeki i budynków magazynowych.